Egy amatőr szakács próbálkozásai

Az 54-es szám konyhája

Az 54-es szám konyhája

Egy igazán tökös leves

Sütőtökkrémleves, ahogy én készítem

2019. január 31. - Kitchen54

toklevesvagott.jpgIlyenkor télen a sütőtöknek szezonja vagyon, mondják az okosak. Beszerez az ember egy szép nagy, érett sütőtököt, felvágja, beteszi a sütőbe, aztán eszegeti. Jót tesz az egészségnek, és még jó pár előnyét ismerjük. Magas az A-vitamin tartalma. 20-25 deka sütőtök a napi A-vitamin szükséglet dupláját tartalmazza. Segít a fogyásban, mert magas a rosttartalma, ezért laktató, de kevés energiát tartalmaz. Fiatalítja a bőrt a benne található karotinoidok hatására. És magas a béta-karotin tartalma.

Ott tartottunk, hogy a szeletekre vágott sütőtököt betoljuk a sütőbe, és kb 1 órát sütjük 180°C-on, aztán majszolgatunk. Mit mondjak, ennek sosem voltam nagy rajongója. Nem igazán ízlett. Lehet, a kerek fajta tököt kellett volna próbálni, elméletileg annak a fajtának magasabb a cukortartalma, édesebb lesz a végeredmény. Esetleg próbálhatjuk turbózni egy kis mézzel, vagy barnacukorral összekevert fahéjjal és szegfűszeggel megszórni a sütés előtt. Persze, a cukorral már adtunk is egy jókora pofont a fogyást segítő hatásnak.

Ezért én a legszívesebben krémlevest csinálok belőle, annak is egy saját változatát, amit folyamatosan fejlesztek, próbálgatok jobbá tenni. A tegnapi főzést leírom, mert szerintem közel járok a végeredményhez. Továbbra sem fogok pontos mennyiségeket írni, kóstolgassuk főzés közben, és pakoljunk hozzá abból, amit érzünk, hogy hiányzik.

Vegyünk egy tököt. Én kanadai sütőtököt szoktam vásárolni, mert ez kb 2-4 kg között van, és egy fél tökből kb. két napig eszünk levest ketten. A másik ismert fajta a nagydobosi, de ez 5-10 kg nagyságú lehet, és sütésre jobban ajánlják, mert magasabb a cukortartalma, feltéve, ha jót választunk, mert külön cikkek foglalkoznak a jó tök választási módszereivel. Olyan ez, mint a dinnyevásárlás.

Kettévágom a tököt hosszában. Lehet keresztben is, csak úgy nehezen éri el az ember a magokat. A magok, és a trutyi eltávolítására a legjobb módszer szerintem az a kanálszerű eszköz, amivel a gyümölcsből gömböket tudunk kivájni. Fogalmam sincs mi a neve, és a neten sem nagyon találtam. Mindegy, akinek nincs, egy „élesebb” szélű kiskanállal is próbálkozhat. A tököt meghámozom, nem kell félni, hullhat a héja vastagon, egészen addig, míg a narancssárga gyümölcshúst nem látjuk. Ha túltoltuk, még mindig ott van a tök másik fele, esetleg legközelebb nagyobbat veszünk. A meghámozott, kimagozott tököt felkockázzuk kb. 20 cm-es darabokra. Lehet kisebb és nagyobb is. A nagyobbat azért nem ajánlom, mert lassan fog megfőni, és később lesz kész a levesünk. Én szoktam egy-két darab burgonyát is beletenni, illetve ha van otthon batátát, mert szerintem a keményítőtartalma szépen besűríti a levest. Kell még nekünk kb. 1 liter alaplé. Aki nem szokott eltenni alaplevet, annak ajánlom figyelmébe, mert nagyon sok ételhez felhasználhatjuk. Például főzelékekhez, krémlevesekhez, rizottókhoz. Én, ha húslevest főzök, mindig nagy fazékkal készítek, aminek kb. a felét megesszük, a másik fele fél literes befőttesüvegekben vándorol a fagyasztóba.

Tehát, egy kis vöröshagymát felvágunk, és egy gerezd apróra vágott fokhagymával megdinszteljük egy kis olajon. Hozzátesszük a tököt és a burgonyát, és picit átpirítjuk. Nem kell nagyon, csak egy pár perc. Felöntjük az alaplével, és tehetünk hozzá vizet is. A lényeg, hogy lepje el a tököt. Ha kezd forrni a leves, adjunk hozzá 1-2 narancsot. Ne egészben, pucoljuk meg, és távolítsuk el a fehér belső héját is, mert keserűvé teheti az ételt. Forrás után hagyjuk kislángon rotyogni, és közben fűszerezhetünk.  A sóra figyeljünk, mert az alaplé lehet sós, bár annyira nem lesz az, hogy tönkretegyen mindent, és persze a későbbi összetevők is fogják igényelni a sót. Szóval só, őrölt feketebors - csak egy pici, curry - ízlés szerint, tehát nekem sok. Én szeretnék tenni bele egy kis cayenne borsot, de Életem Értelme letiltott róla, pedig szerintem meg sem érezné. És tegnap először tettem bele apróra vágott, vagy tépett, friss korriandert is.

Addig főzzük az egészet kis lángon, amíg a tök szinte szét nem esik magától. A tapasztalatom, hogy minél tovább főzzük (max másfél óra), annál finomabb lesz az étel. Olyan ez, mint a húsleves. Kis láng, gyöngyöző forrás, hosszabb főzési idő, finomabb étel. Ha megfőtt, akkor tejszínnel, vagy tejföllel együtt lebotmixerezzük. Ha megfelelő ideig főtt, akkor 2 perc alapos mixerezés után tuti nem marad benne nagyobb darab.  Visszatesszük a tűzre, és elkezdjük felforralni. Én ilyenkor szoktam beletenni 2 deci száraz fehérbor, amit előtte alaposan meg kell kóstolni. Az egyik barátom egyszer azt mondta, hogy csak olyan borral főzzünk, amit magában is meginnánk. Még jó, hogy ezt nem akkor mondta, mikor kollégista voltam. Bár, az akkori kajáim is megérnének egy-két elrettentő posztot, pl a tokaji aszúban főtt bolognai mártás.

Ha benne a bor, akkor forraljuk fel a levest, annyi ideig, hogy az alkohol tartalma lenullázódjon, hiszen levest készítünk, nem koktélt. A maradék bort lehet azért közben fogyasztani. Ilyenkor érdemes még utoljára kóstolni, és utóízesíteni. egy pici barna cukrot is adhatunk hozzá, mert pl a narancs vagy a tök lehetett kevéssé édes.

Levesbetétnek sok mindent használhatunk. A lustábbak boltban kapható levesgyöngyöt rakhatnak bele, de lehet pirítani levesbetétnek tökmagot, esetleg fűszeresen, vagy zöldfűszeres olajban lepirított kenyérkockát, de jól áll neki a lesütött szalonnakocka, bár szerintem a csúcs levesbetét ha kolbászmorzsát csinálunk. Egy adag szárazkolbászt, vagy füstölt kolbászt apróra vágunk, és saját zsírjára pirítjuk. Találáskor a morzsát középre rakjuk, és a kolbászzsírból díszíthetjük a leves tetejét.

A vérpofik, vagy vállalkozó kedvűek sütőtök chipset is készíthetnek. A maradék sütőtökből nagyon vékony szeleteket vágunk, sütőpapírral kibélelt, és olajjal megspriccelt tepsibe rakjuk (lehetőleg először a sütőpapírt tegyük a tepsibe, aztán spricceljük az olajat, majd a sütőtök, és megint olaj), és 200°C-ra előmelegített sütőben kb. 20 perc alatt megsütjük. Ezt úgy időzítsük, hogy közvetlen tálalás előtt legyen kész, mert a chips visszapuhulhat.

A bejegyzés trackback címe:

https://kitchen54.blog.hu/api/trackback/id/tr2714600684

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása