Egy amatőr szakács próbálkozásai

Az 54-es szám konyhája

Az 54-es szám konyhája

Csirke nyolc után

Az ORBITális hiba

2019. január 24. - Kitchen54

herb-2540568_1280.png

Most a legnagyobb mellényúlásomat szeretném megosztani veletek. Akadt egy pár, de talán ez volt az, ami majdnem teljesen ehetetlen lett. Szeretek kísérletezgetni, általában be is jön a dolog, de most iszonyatosan mellényúltam.

Szép nyári nap volt, talán egy hétvége. Ebédet kellett készíteni. A szokásos módon feltúrtam a hűtőt, fagyasztót, hogy miből lehetne velemi ehetőt alkotni. Persze, Életem Értelmétől meg kellett kérdezni, hogy mit szeretne fogyasztani a feltalált lehetőségek közül. Szereti a sült csirkecombot. Én csinálni annyira nem. Igazából, jobban szeretek a tűzhely tetején alkotni, mint benne. A sütés nekem egy picit kontrollálhatlan. Míg a fazékban, serpenyőben folyamatosan lehet ellenőrizni mind az állagot, ízt, és szükség estetén be lehet avatkozni, a sütőbe berakva az összekészített dolgokat maximum az üvegen keresztül bámulhatjuk a dolgot. Na jó, ez nem teljesen igaz, hiszen bármikor kinyithatjuk, hústűt szúrhatunk bele, de nekem mégis egy picit idegen ez a dolog. Néha viszont elkerülhetetlen, egy egész kacsát nehéz serpenyőben megsütni, meg azért hülyén is nézne ki. Pulykáról ne is beszéljünk.

De visszatérve a csirkecombokhoz. Mivel forró nyári nap volt, egy könnyű, lightos kaját szerettem volna csinálni. Gondoltam olyan friss fűszereket használok a kertből, amik ezt elősegítik. Nekem ezek a citrusos fűszerek. Ezek után került rá a citromkarikák mellé citromfű, citromillatú kakukkfű, só, pici fehérbors. És a hiba: a menta.

Azt hiszem, ezt a növényt nem kell bemutatnom senkinek. Főleg nem azoknak, akiknek a konyhakertjében van fűszerkert. Akinek nincs, ajánlom csináljanak. A frissen szedett zöldfűszer összehasonlíthatatlan a boltban kapható, őrölt, morzsolt változatokkal. Olyan, mintha egy saját kertből augusztusban leszedett paradicsomot akarnánk összevetni egy multis, paradicsomra hajazó piros dologgal. Nekem jelenleg a következő fűszerek teremnek. Oregánó, citromillatú kakukkfű, zsálya, francia tárkony, rozmaring, lestyán, metélőpetrezselyem, borsikafű, és bazsalikom. Ezek egy része télen is szedhető, felhasználható. Nyáron pedig a felesleget leszedve, napon szárítva, kézzel lemorzsolva, télre eltehető. Sőt, fűszersó is készíthető, de ez egy másik bejegyzés lesz. Ja igen, és menta is nő.

A menta egy iszonyatos növény. Persze emlékszem, gyerekkoromban nagymamámnál mindig volt szárított menta, és télen nagyon finom teát lehetett inni belőle. Ehhez sok minden most sem kell. A leszedett mentaleveleket egészben kiszárítjuk, és egy jól zárható dobozban eltesszük. Télen vagy nyáron kiválóan hűsít. Nálam a citromfűvel együtt került be a fűszerkertbe, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy mojito alapanyagként végzi. Ez eddig szép, meg rendben lévő. Viszont a menta a fűszerkertben úgy viselkedik, mint a gyom. A föld alatt terjeszkedik, és mindenhol kibújik. Ha nem vigyázunk, akkor ellepi az egész fűszerkertet. Lehetőleg olyan helyre ültessük, amit a föld alatt is kb. 20 centi mélyen körül tudunk határolni. Ha egyszer elkezd terjedni, szerintem csak a gyomirtó az egyetlen esély, vagy az egész kertet felásni és a menta gyöktörzseket kiszedni a földből.

Szóval, mint írtam hűsítő hatása van. Ez a ment- kezdetű vegyületekből ered, mint mentol, menthon, mentolészter, menthofurán. Viszont nagyon intenzív, és a levelekben nagy mennyiségben van jelen.

És én tettem a csirkére. Ráadásul nem morzsoltat, és keveset, hanem egész, frissen szedett leveleket. Miért ne? Hiszen olyan sok van belőle a kertben, hogy a belőle készíthető mojitohoz annyi rum alapanyagot nem képes a kubai cukornádtermesztők egyesülete biztosítani. Viszont nem tudja valaki, hogy, az éghajlatunkon megél a cukornád? ;)

Elkészült a csirke. A csirkecombokat nem kell sokáig sütni. Kb 180 fokos sütőben lefedve 30 percig pároljuk, majd a fedőt vagy fóliát levéve szép ropogósra sütjük. Az utolsó öt percre megfordíthatjuk a combokat, hogy a másik oldaluk is szép színt kapjanak.

A köretre már nem emlékszem, szerintem a tudatom próbálja kitörölni az emlékeket. A ropogósra sült bőr alatt omlósra készített comb olyan ízű volt, minta After Eightbe haraptál volna. Ahol az egész levelek pihentek a husin ott elég mélyen beleivódott a mentol. Ahol nem volt rajta, ott csak kissé érződött.

A nyolc csirkecomb közül legalább négy a kukában végezte, mert még a macskák sem akarták megenni.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kitchen54.blog.hu/api/trackback/id/tr1114585754

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása